maaikevanherwaarden.reismee.nl

Once upon a time in a Norwegian fjord…

Na een goede nachtrust en een stevig ontbijt stond vanmorgen om 8.30 de bus naar de universiteit op ons te wachten. Wij werden ontvangen door twee medewerkers van de universiteit die ons de hele dag begeleid hebben. Zij hielden eerst een introductiepraatje waarin zij onder andere vertelden dat het op 8 mei Bevrijdingsdag is in Noorwegen. Waar wij in Nederland allemaal de vlag uithangen en een festival bezoeken, doen de Noren nauwelijks iets aan deze feestdag. (Het was ons in elk geval niet opgevallen!)

Na de introductie kwam Ole Nicolai Aarbakke (een PhD-student) vertellen over zijn onderzoek naar copepods. Een copepod is een micro-organisme dat onder andere in de fjorden in Noord-Noorwegen leeft. Hij vertelde zijn verhaal aan de hand van het ‘sprookje van Toni de Copepod'. Tijdens onderzoek had hij ontdekt dat een ander soort copepod (Toni dus) voorkomt in de fjorden in Noord-Noorwegen. Hij heeft onderzocht hoe Toni daar terechtgekomen is en hij vertelde ons over de reis die hij samen met Toni gemaakt heeft. Hoewel wij het best zielig vonden dat Toni hiervoor in een potje alcohol moest sterven (volgens Ole stierf hij dronken en blij) was het een erg boeiend verhaal.

Hierna werden wij naar een ander gebouw gebracht waar wij door de Nederlandse studente Noortje Dijkstra werden ontvangen. Zij gaf uitleg over haar onderzoek naar foraminiferen die wij daarna ook onder microscoop mochten bekijken.

Na de lunch was het tijd voor een college over de spijsvertering bij dieren die op de pool leven. Professor Monica Sundset vertelde over haar onderzoek naar de spijsvertering van walvissen en rendieren af en toe ondersteund door redelijk ranzige afbeeldingen van magen, darmen en de mogelijke inhoud. Na de lezing kregen we een rondleiding over het terrein. In het onderzoekscentrum zijn ook levende rendieren en zeehonden en ondanks het feit dat we met best een grote groep waren, mochten we deze toch van dichtbij bekijken. We waren allemaal erg onder de indruk van de 1 week oude rendiertjes en de schattige koppies van de zeehonden.

Tot slot was er een ontmoeting geregeld met Maaike Knol die al een aantal jaren in Tromsø studeert en werkt. Zij heeft in Nederland gestudeerd aan de universiteit van Wageningen waardoor er wat dieper ingegaan kon worden op de studiemogelijkheden na de middelbare school en de mogelijke uitwisseling met de universiteit van Tromsø.

Ons dagprogramma eindigde in het Planetarium waar we na twee mooie films over het Noorderlicht en ruimteonderzoek terug konden naar onze kindertijd in de ‘speeltuin'. Ik denk dat de foto's voor zich spreken!

's Avonds zijn in het hotel de meest fantastische maaltijden bereid (van pannenkoeken tot karbonaadjes) en was er tijd voor de nodige ontspanning. Morgen staat een bezoek aan het Polair onderzoeksinstituut op het programma!

Gerda

Hoi Maaike,
Ziet er leuk uit! Gaat het goed met de heren?

Mariëlle

Ha meis! Klinkt alsof je je goed vermaakt. Veel plezier nog! Groetjes Mariëlle