maaikevanherwaarden.reismee.nl

Afzien in Noorwegen

De besneeuwde bergtoppen van het ruige Noorse landschap weerspiegelen in het fjord. Een prachtig gezicht. We kijken in het water en zien meters diep een vis wegzwemmen. Van onze biologie-collega Brynjar Norgard hebben we uitklapbare fuikjes meegekregen, die we aan lange koorden in het water laten bungelen. Zo vangen we vissen die we morgen determineren en daarna opeten.

Het water is 4?C in het fjord van Hamn i Senja. Net zo warm als de buitentemperatuur. Kunnen mensen daarin ook zwemmen? En als je een duik durft te nemen, hoe lang kun je daar dan in zwemmen?

OK, als je er in springt moet je niet stil blijven liggen. Daar word je koud van en krijg je krampverschijnselen, hadden we de vorige dag al gehoord van Jo Arnesen onderzoeker van het Polair Instituut. Hij adviseert vanaf begin maart steeds een minuut langer in het koude water te vertoeven, zodat je na een paar maanden zeker een half uur zonder wetsuit in koud water kunt zwemmen. Als je in koud water springt, dan moet je even flink doorzwemmen. Dan produceer je net voldoende warmte.

Flink doorzwemmen dus bijvoorbeeld van de ene steiger naar de andere steiger die voor de eenvoudige appartementen liggen, waar wij gehuisvest zijn.

Ezra, Maarten en George zijn de eersten die een sprong wagen. Wij adviseren en moedigen aan. Snel verdwijnen de heren bibberend weer in hun schamele appartement.
Was de actie van deze heren een uitdaging? Zijn wij nu aan de beurt?
Twijfel.
Immers het water is koud! Hebben wij vrees?
Jaap vertrekt als eerste uit ons huisje: 'Ik ga even douchen', probeert hij in zwembroek getooid zijn aanstaande heldendaad te verdoezelen. Als Jaap een duik neemt, kan ik dan achterblijven? Is twijfelen toegestaan? Of maakt twijfel je gewoon inactief? Ik zeg nog tegen mijzelf: maar je hebt geen zwembroek meegenomen. Een ander stemmetje: So What!

Als ik buiten in mijn felgekleurde onderbroek de steiger opdraai, heeft Jaap zich net uit het water gehesen. Een druipende zwembroek van de glunderende Jaap is het resultaat. Een paar keer diep ademhalen waarna mijn tenen krommen over de steigerlat voor een betere afzet. Jaap heeft de handdoek op de andere steiger klaarliggen. Heel Nederland kan via de webcam getuige zijn van een verre noodsprong voorwaarts en tien borstcrawlslagen. Een ik tik de andere steiger aan. Ik hijs mijzelf snel uit het water, voordat het lichaam kan schrikken van de kou. Een overwinningskreet.

Daarna een lekkere warme douche gevolgd door een heerlijke vismaaltijd van Jaap, bereid op het houtvuur in onze hut ergens in het ruige Noorse landschap.

Harm

hennij holtus

leuk om wat van jullie reis te horen.
prachtige nieuwe locatie via de webcam gezien.
veel plezier