maaikevanherwaarden.reismee.nl

Een dagje op het strand

Vrijdagochtend begon voor bijna iedereen met een frisse duik in ons privéfjord. Na een stevig Noors ontbijt was het tijd om te kijken wat er de afgelopen dag en nacht in onze visnetten was gekropen en gezwommen. Na een dagje op het strand zijn we veel ervaringen rijker!

Visles 1: locatie is zéér belangrijk! In net 1 zat slechts een sok. In net 2 zaten een paar zeesterren en -egels. Net 3 en 4 daarentegen waren tot de nok gevuld met de meest uiteenlopende zeedieren.

Tijd voor visles 2: hoe krijg ik vissen, egels en sterren uit een netje zonder dat er een krab aan mijn vinger blijft bungelen? Antwoord: héél voorzichtig! Toen alle dieren veilig en wel in verschillende waterbadjes waren aanbeland, was het tijd om te bekijken wat we nou precies gevangen hadden. Een zeester determineren is niet erg ingewikkeld, maar na iets beter in het water turen ontdekten we na een tijdje zelfs een paar schattige kwalletjes.

Visles 3: ook vis moet eten! Gelukkig voor alle gevangen beestjes attendeerde biologiedocent Brynjar Norgard ons op het feit dat zij zich vast beter op hun gemak zouden voelen na een lekker maaltje. En wie belandde daar in ons netje? Jawel, Toni!

Het was inmiddels eb dus tijd om te gaan strandjutten. Het strand was bezaaid met verschillende soorten zeewier, maar na wat beter speuren ontdekten we tussen de planten allerlei interessante bekende en onbekende dingen. Na een uurtje strandjutten was het tijd om de tweede vangst te inventariseren. Naast de in de ochtend gevangen krabben en vissen hadden we nu ook mosselen!

Visles 4: hoe kook ik de vangst van de dag? Geen idee! In de verschillende appartementen is op uiteenlopende manieren geëxperimenteerd met het bereiden van allerlei zeedieren. Het lijkt mij verstandig de culinaire details niet wereldkundig te maken, laten we het er maar op houden dat we allemaal zonder voedselvergiftiging aan de terugreis naar Tromsø konden beginnen...

renate

eeeuuhhh, maar wel schitterende foto"s Maaike!!!!

Diny

Leuk om op deze manier met je mee te leven.